2009. január 15., csütörtök

Új segédlet a blogon: modern szótárak

A célból, hogy blogunk minél felhasználóbarátabb legyen, az ókori szótárak alatt nyitottam egy modern szótárak szekciót is. Ez pont arra jó, amire a könyvtár-listánk is: ha az embernél épp nincs ott a laptopja (ahol a "Kedvencek" alatt tárolja az efféléket) - és nem is tart fejben url-eket -, de van egy netes gép a közelben és dolgozni szeretne, akkor blogunkról egy kattintással kényelmesen elérheti ezeket az adatbázisokat (személy szerint kicsit kételkedtem benne, tényleg szükség van-e ilyesmire a blogunkon, de a kétkedésem csak tegnapelőttig tartott, amikor elfelejtettem bevinni a laptopom a könyvtárba).

A modern szótárak közé alapvetően két típust vettem fel: olyan nyelveket, amelyek tudományos nyelvnek minősülnek (angol, német, francia, olasz), ill. a mai Közel-Keleten beszélt nagyobb nyelveket (amelyek olykor publikációs nyelvként is funkcionálnak). Az európai nyelvek esetén a linkek a Sztaki linkjei, de ha van aki ezeknél jobbat tud, örömmel fogadom a javaslatokat. Megvallom őszintén, én ebből az olaszt szoktam csak használni (angol és német szótár a gépemre van telepítve), az elég használható, de ki lehet akasztani. Az angolnál még felvettem a Hunglish korpuszt, ez csak haladóknak hasznos, de nekik felettébb (szöveg és nem szóalapú az adatbázis). A közel-keleti szótárakat folyamatosan linkelem be, ezek angol nyelvre fordítanak (és a másik irányba is működnek természetesen). A török kipróbált, nagyon jó szótár (eddig a legjobb). A perzsa szótárak még tesztelés alatt vannak. A grúz itten kakukktojás, hogy mit keres itt, arról majd egy másik bejegyzésben bővebben (egyébként kipróbált, nagyon jó). Lesz majd arab és modern héber is, itt - értékelhető nyelvismeret hiányában - különösen örülök, ha valaki használható online szótárt tud ajánlani.

1 megjegyzés:

Kasuteh írta...

Én javasolnék még egy online fordító lapot is (http://de.babelfish.yahoo.com/), bár ez odafigyeléssel kezelendő, mert persze nem tökéletes (nyelvésznek magyarázzam? :)=), de nekem eddig nagyon hasznos volt.