2011. november 12., szombat

Hogyan ne írjunk recenziót?

Tartozom egy vallomással: a recenziók azon válfaját, amely csak leírja a kötet tartalmát teljesen értelmetlennek, fölöslegesnek és nulla tudományos tevékenységnek tartom. Az  nem recenzió, hanem esti mese. Erre ugyanis bárki képes, nem kell a témához érteni. A napokban én egy evolúcióbiológiai könyvet fejeztem, egy egyoldalas tartalomismertetőt bármikor írok róla (hosszabbat is), s ugyanez vonatkozik az általam előszeretettel olvasott kozmológiai irodalomra is. Mindez azért kívánkozott ki belőlem, mert most futottam át a Bryn Mawr Classical Review-ban W. H. Pecknek Steven Snape "Ancient Egyptian Tombs. The Culture of Life and Death" c. kötetéről írott recenzióját, ami gyakorlatilag egy fülszöveg. Még arra se vette a fáradtságot, hogy legalább hosszan írjon róla. Efféle megírásához nem kell egyiptológusnak lenni (NB. a BMCR szerkesztői a PhD-val rendelkezőket kultiválják recenzióírásra, nyilván akinek nincs PhD-ja az nem ember, de legalábbis analfabéta), ilyet nemhogy egy elsőéves egyiptológia szakos, de egy értelmes középiskolás is megír. S most én ezen nagyon fel vagyok háborodva. De legalább fát nem vágtak ki ezért a nulláért, mivel on-line.

Nincsenek megjegyzések: