2009. március 16., hétfő

Kleopátra afrikai gyökerei?

Egy érdekes hír jelent ma meg az Indexen, amely gyakorlatilag egy BBC-hír szó szerinti átvétele: ezek szerint megtalálták volna Ephesosban IV. Arsinoé ptolemaida királynő (i.e. 48-47), VII. Kleopátra (a híres Kleopátra) vértestvérének csontvázát, mely alapján kiderült, hogy a szóban forgó hölgyeknek "afrikai" anyjuk volt.

Itt rögtön több kérdés is felmerül, amelyre a hírek nem adnak választ (pedig a BBC honlapon még egy riport is olvasható).

1. Honnan tudjuk, hogy IV. Arsinoé (élt i.e. 68/62-41) csontvázáról van szó? Ami biztos, hogy egy húszas években felfedezett, majd a század végén újra felfedezett rendkívül díszes sírról van szó, amelyben a hírek szerint "tizenéves" lány csontvázát találták meg. Az Arsinoéval való azonosítás azonban nem új: ezt Hilke Thür (Osztrák Tudományos Akadémia) 1990-ben javasolta (Arsinoe IV, ein Schwester Kleopatras VII, Grabherrin des Oktogons in Ephesos? Ein Vorschlag. JOAI 60: 43-56). A szóban forgó sír, az Ephesos közepén álló Oktagon, a díszítése alapján i.e. 50 és 20 között épülhetett. A sírban egy húszas éveiben járó (nem "tizenéves") lányt találtak, s bár a sírfelirat nem maradt fenn, a sír alapján nyilván egy előkelő arisztokratáról lehetett szó, és IV. Arsinoé épp Ephesosban tartózkodott. Érvként szokás még felhozni, hogy a mauzóleum alakja nagymértékben emlékeztet az alexandriai/pharosi Szelek Tornyára.

2. Rendben, tegyük fel, hogy ő IV. Arsinoé. De honnan tudjuk, hogy "afrikai"? Egyáltalán, mit jelent az, hogy "afrikai"? Egyiptomi? Negroid? Valami más? A hírek arról nem szólnak, hogy mit értenek "afrikai" alatt, mint ahogy arról sem, miért mondják a csontvázról, hogy "afrikai", csak annyit, hogy "antropológiai" vizsgálatokat végeztek, amely azonban elég tág fogalom.

3. Ráadásul itt elég komoly genealógiai problémák vannak az írott forrásaink alapján (igen részletes, forrásokra építő Ptolemaida genealógia ezen a honlapon található, Chr. Bennett-től, aki maga is aktív részese a genealógiai vitáknak). Általános felfogás szerint Arsinoénak V. Kleopátra volt az édesanyja. Ám van egy alternatív javaslat, amely szerint anyja egy előkelő memphisi papi család sarja volt (elsősorban Strabón 17.1.11 megjegyzése alapján), ez azonban hevesen vitatott. Ámha V. Kleopátra volt is az anya, azzal se jutunk közelebb, ugyanis az ő származása ismeretlen, mégha mindeki Ptolemaida-hercegnőnek is tartja őt. Ami az apát illeti, az ő anyja személye is ismeretlen, ill. hevesen vitatott (Ptolemaida-hercegnőt és memphisi papleányt egyaránt javasoltak). Ebből a szempontból tehát egyáltalán nem mindegy, mi is a hír tényleges állítása. Egy dolgot nem árt megjegyezni: ha a keményvonalas Ptolemaida-kutatóknak van igaza, akkor VII. Kleopátra és IV. Arsinoé minden őse egy házaspártól, V. Ptolemaiostól és I. Kleopátrától származott volna. Genetikai szempontból ez azonban aligha valószínű: gondoljunk a spanyol Habsburgokra, akik négy generációt bírtak ki közeli rokon házasságokkal, míg II. Károly nemzőképtelenné nem vált.

Záró megjegyzések. Sajnos a hír, mint látható, tipikus a mai korban: bombasztikus, de felületes. És az a legszomorúbb, hogy épp a legérdekesebb dolgok nem derülnek ki belőle, talán valamilyen rosszul értelmezett közönségigény miatt.

Disclaimer: nem vagyok specialistája a Ptolemaida Egyiptomnak, ezért minden kritikai hozzászólást örömmel veszek.

1 megjegyzés:

Karikásostor írta...

Remek poszt! Gratulálok!

Nem akarod holnap képekkel, nálunk is kifejteni?! :)

Tényleg, nagyon örülnék neki!