2008. november 30., vasárnap

Ton-Künstler - Beszámoló egy kiállításról

Egy igen régi bejegyzésben már felhívtam olvasóink figyelmét a müncheni Ton-Künstler című kiállításra, amely öt évezred egyiptomi kerámiájának bemutatására vállalkozott és november 30-ig, azaz a mai napig volt látható a müncheni Egyiptomi Múzeum egy kihelyezett részlegében, a Seefeld-i kastélymúzeum észak-keleti szárnyában. A belvárosból indulva körülbelül egy órás utazással (S-Bahnnal és gyalog) juthatunk el ebbe a kedves faluba, ahol a Schloß Seefeld nemcsak időszaki kiállításoknak, de helyi rendezvényeknek is, ezen a hétvégén például karácsonyi vásárnak ad otthont. Meglehetősen szokatlan és kieső hely ez egy egyiptológia kiállításhoz, de maximálisan megérte a kirándulást: összesen 600 tárgy két emeleten, kis termekben elrendezve, rendkívül részletes leírásokkal a kerámia típusairól, a kerámiatárgyak elkészítéséről és alkalmazásáról, illetve további az agyagfelhasználáshoz kapcsolódó témákról. Az alapvetően időrendben haladó tárlatot tematikus blokkok törték meg, így betekintést nyerhettünk az építészetbe, a kenyérsütés technikáiba, a fajansztárgyak széles repertoárjába a díszítőcsempéktől a luxus kivitelezésű ékszerekig. Számos példát láthattunk az edények szerepére a mágiában, az ünnepeken, szertartásokon, illetve az edény (avagy a darabjai, azaz osztrakonok) íráshordozó funkciójára. Egy külön tárló mutatta be a kereskedelmi kapcsolatok eredményeképpen megjelenő importárut illetve az ezek hatására kialakult egyiptomi típusokat.
Végül kiemelnék néhány különleges darabot, amelyek valamiért rendkívüli módon elnyerték a tetszésemet. Az egyik egy kétszintes ház látványos modellje a Középbirodalomból. A másik ilyen érdekes tárgy egy levélhordozóként szolgáló kis korsó: a 18. dinasztiabeli hieratikus feliraton bizonyos Hetepi bizonygatja Ipuresztinek, hogy nincs más nő az életében, továbbá felsorolja, milyen ajándékokat küldött a címzett hölgynek. De ne feledkezzünk meg a kiállítás emblémájának is kiválasztott hatalmas Bész-vázáról sem, amely az újbirodalmi terem fő látványosságául szolgált (E három tárgyról a képeket lásd a bejegyzés legvégén).

Szeretném kiemelni, hogy a baráti belépőár mellett nyugodtan készíthettem fotókat is - természetesen vaku nélkül, hiszen vakut elvből nem használok egy múzeumban - és a profi elrendezésnek és megvilágításnak köszönhetően a képeim meglepően jól sikerültek. Ezekből válogattam ki néhányat e beszámoló illusztrációjaként.

(Információk a képekről felülről lefelé haladva: Naqada I kultúra; Naqada II kultúra; Hz-edény az Óbirodalomból; Első Átmeneti Kor és Középbirodalom; Kenyérsütő formák - késő ÓB és KB; Fajanszcsempe (datálás nélkül); Fogolyfigurák átokszöveggel az Óbirodalomból; Edény démotikus felirattal; Importedények és stílushatások - különböző korokból; Edény hieratikus levéllel az oldalán feltehetően a 18. dinasztiából; Bész-váza a 18-19. dinasztia idejéből; Házmodell - Középbirodalom)














5 megjegyzés:

Egedi Barbara írta...

Elnézést a kissé zilált szövegért, de irtó nehéz ezeket a képeket beilleszteni és szerkeszteni a blogon. Ez a legszebb amit ki tudtam hozni a nyersanyagból.

Végh Zsuzsanna írta...

Nem lett zilált :) a képeket pedig majd elkérném egyszer :)

deliwiel írta...

Nagyon érdekes lett a beszámoló, hmm felmerült bennem, milyen jó lett volna megnézni, pedig nem vagyok oda a kerámiákért, de úgy tűnik ez a kiállítás végre izgalmasan és életközelin tudta bemutatni ezeket a tárgyakat. A képek pedig tényleg jó minőségűek lettek.

Simon Zsolt írta...

Hozzátenném, hogy rendkívűl alapos és szabatos leírással nyitott a kiállítás, amely részletesen taglalta az Egyiptomban alkamazott kerámiakészítési technológiákat, az adott korszakban használatos kerámiatípusokat, gazdagon illusztrálva magukkal a kerámiákkal és tipológiai táblákkal. Minthogy régész vagyok, de nem egyiptológus (és az egyiptomi kerámia valahogy sajnos kimaradt a curriculumomból), én különösen nagyra értékeltem ezt a bevezetőt :-)

Pecsroompe írta...

es megerte. udv. cairo.